חריקה והידוק שיניים ברוקסיזם

מפרקי הלסת – חריקה והידוק שיניים

חריקת שיניים הינה חלק מתופעה רחבה בשם ברוקסיזם. ברוקסיזם: ע"פ  AAOP – האגודה האמריקאית לכאב הפה והלסתות, זוהי פעילות פאראפונקציונלית יומית או לילית צורות רבות, הידוק שיניים, חריקת שיניים , שחיקת שיניים.

לרוב שחיקת השיניים, הידוק השיניים או פעילות ברוקיסטית אחרת מופיעה במהלך השינה או באופן תת מודע ביום. מתוך אחוז הניכר הסובל מהתופעה (60%-80% מהאוכלוסיה), רק כ 1/10 מודעים לה. חריקת ושחיקת שיניים שכיחה מאד בקרב ילדים ולרוב אינה צורכת טיפול כלל אלא רק במקרים קיצוניים של נזק חמור עם הגיל התופעה הולכת ונעלמת.

במקרים של חריקת ושחיקת שיניים תיתכן הופעת נזקרים לשיניים ולמפרקי הלסת (TEMPORO MANDIBULAR JOINT=TMJ) שתובחן ותטופל ע"י רופא השיניים.

מה זה סימני ברוקסיזם?

  • נזק קוסמטי לשיניים: השיניים נראות כמתקצרות לאורך השנים.
  • סדקים ושבירות בשכבת האמייל בצוואר השן (אבפרקציות)
  • הופעת כאבי ראש, פנים וצוואר בבוקר כתוצאה מהפעלת שרירי הלעיסה בזמן השינה.
  • כאבי שרירים ומפרקים עד לפגיעה במפרק הלסת והגבלה בתנועתו, (סטייה בפתיח הפה והשמעת רעשים במפרקים- קנאקים).
  • ספיגת עצם מהירה אצל מחוסרי השיניים שמרכבים תותבות.
  • כישלון של שחזורים (סתימות,כתרים,שתלים) שנשברים , שתלים שנכשלים ע"י ספיגת עצם הם לעיתים תוצאה של ברוקסיזם.
  • רגישות גבוהה של השיניים לגירויים חיצוניים טרמים (קור וחום),כימיים (מתוק חמוץ) כתוצאה משחיקת האמייל השכבה שמגנה על השן.
  • קשיחות ועייפות שרירית בבוקר. 

גורמים לברוקסיזם

אין תשובה חד משמעית לגבי הסיבות הגורמות לברוקסיזם.

מדובר בתופעה מולטי פאקטוריאלית:

  • סיבות פיזיולוגיות: הפרעה במערכת העצבים המרכזית , שיניים עקומות, לעיסת מסטיק, הפרעות סיגריות (מנשך לא נכון, חסר של שינים, סגר לא יציב, שקום פה לא מאוזן), חריקת שיניים, הידוק שיניים, טראומה.
  • סיבות נפשיות: סטרס, חרדה, דיכאון, אישיות אגרסיבית, היפראקטיביות.

ישנם גורמי סיכון שמגבירים את הופעת הברוקסיזם כגון, שימוש בתרופות פסיכיאטריות, לחץ נפשי זמני, נשים בתקופת הפוריות סובלות יותר מגברים ואנשים מבוגרים.

הטיפול בברוקסיזם

הטיפול ניתן ע"י רופא השיניים לאחר אבחנת התסמינים שמתגלים בעת ביקור במרפאה או מדווחים ע"י המתרפא. הטיפול הוא לרוב טיפול סימפטומטי בלבד, טיפול בתלונה ולא בגורם ורב שלבי. בשלב הראשון טיול להרפיית השרירים ע"י חימום של האזור הכואב וניתן לשלב במקרים חמורים טיפול תרופתי נגד הכאבים ולהרפיית השרירים. לאחרונה הותחל בשימוש בטיפול הזרקת בוטוקס למפרקים לאנשים שטיפולים אחרים לא עזרו. במידה ורופא השיניים מאבחן שחיקה או הידוק שיניים יש לבצע סד סיגרי המותאם לשיניים ויושב על גביהם בפה. כאשר שחיקת או הידוק השיניים מבוצעים בזמן השינה הרכבת הסד תהיה בזמן השינה בלילה.

הסד עשוי מאקריל בעובי של כ – 2 מ"מ ופועל כבולם זעזועים ונשחק בעצמו ומונע את המשך הפגיעה בשיניים או במפרק ומאפשר לשרירים ולמפרקים מנוחה ומקל על תסימנים כמו כאבי ראש ומתח בשרירים.

סד הלילה או סד יום סיגרי מותאם אישית למטופל ע"י רופא השיניים. הטיפול הינו הפוך ושמרני וכאשר הטיפול נעשה ע"י רופא השיניים מיומן ומקצועי הסד יעיל בכ-80% 90% מן המקרים.

קיים זמן הסתגלות לשימוש בסד, ייתכן ריור יתר וחוסר נוחות בשימוש בהתחלה אך עם הזמן יש הסתגלות למכשיר חדש. במקרים מאד קשים כאשר הובחן נזק למרכיבים הגרמיים של מפרקי הלסת או לדיסק של מפרק  TMJ יש להיוועץ בכירורג פה ולסת, ההתוויה לניתוח במפרקים היא נדירה ביותר.

לפגישת ייעוץ, אנא מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם!

תפריט ראשי

דילוג לתוכן