הריון ורפואת שיניים

טיפולי שיניים בהריון

עם כניסה להריון חשוב ליידע את רופא השיניים ולהכין תוכנית טיפול לשיניים וחניכיים ובכך לשמור גם על בריאות האם והעובר כאחד. על אף שהריון אינו מחלה הטיפול של רופא השיניים מהווה אתגר היות והוא חייב להקפיד לא לגרום באמצעות טיפול, קרינה או מתן תרופות, נזק לעובר המתפתח ולאם ההרה, מאידך קוימת חשיבות רבה בשמירה על ההיגיינה הדנטלית ומצב בריאות השיניים לבריאותו של העובר.

הוכח קשר ישיר בין נשים עם מחלת חניכיים בשכיחות לידות מוקדמות ובמשקל עובר נמוך. רופא השיניים המטפל באישה הרה צריך למצוא את שביל הזהב בין  הטיפולים להם זקוקה המתרפאה לבין הנזק הפוטנציאלי העלול להיגרם לה. יש מעט מאד מרכיבים בטיפול ע"י רופא השיניים המקצועי במרפאת שיניים מודרנית אשר יש להם השפעה כל שהיא על מהלך ההיריון. בכלל התקופה הבעייתיות ביותר לטיפול בתקופת ההיריון הינה השליש הראשון והתקופה הטובה ביותר לטיפול הינה השליש השני. למרות זאת כאשר יש צורך בטיפול שיניים דחוף אין מניעה לבצע אותו בכל שלב של ההיריון. בתקופת ההיריון חשוב להדגיש שהמטופלות חייבות לשמור על היגיינה אורלית מקסימלית. בגלל השינויים ההורמונאליים  ישנה דלקת חניכיים של הריון לבכן יש צורך בביקורים תכופים יותר אצל השיננית כדי לשמור על רמות פלאק וחיידקים נמוכות. מחקרים מראים שנשים בהריון אשר להם רמות חיידקים נמוכות יותר הולידו ילדים בהם רמות העששת היו נמוכות יותר. איזון דיאטטי במטרה להפחתה של סוכרים, ושימוש בפלואורידים  כדי למנוע מחלת חניכיים ועששת אצל היולדת  ואצל העובר יש להכין תוכנית הכוללת ביקורים תקופתיים יותר תכופים אצל רופא השיניים והשיננית , הפחתה באכילת מזון ומשקאות המכילים כמות גדולה של סוכרים. שימוש בשטיפות פה עם חומרים אנטיבקטריאלים כדי להקטין את כמות החיידקים בפה ושימוש בפלוארידים אשר נמצאים במי השתיה(עד להסרתו ע"י משרד הבריאות), משחות שיניים ומי הפה.

ישנם מחקרים  שהראו שהשימוש בפלואוריד הביא למשקל ילוד גבוה יותר והקטנה הסיכון ללידה מוקדמת.

טיפול שיניים בזמן הריון וקרינת רנטגן

נשים רבות חוששות להיחשף לקרינת רנטגן, חששות אלה אינם מוצדקים היות וכמות הקרינה היא זעירה ביותר. למעשה אין כל בעיה לבצע צילומי רנטגן דנטליים במהלך ההריון עם שימוש בסינר עופרת תיקני. בנוסף, במרפאתנו ציוד צילום רנטגן דיגיטלי חדיש אשר מקטין את כמות הקרינה למינימום.

שימוש בתרופות בזמן ההיריון בטיפולי שיניים

ניתן להשתמש בחומרי הרדמה, תרופות משככי כאבים ותרופות אנטיביוטיות במהלך ההיריון, אבל יש להיוועץ ברופא לפני התחל כל טיפול. *בתקופת ההיריון עקב הקאות חוזרות בפה עלולה להפגע שכבת האמאייל של השן ובעקבות כך יהיה נטייה מוגברת לעששת (חורים בשיניים). טיפולי שיניים בהריון מצריך תשומת לב מיוחדת ויש צורך לערוך התייעצות בין רופא הנשים לרופא השיניים לפני מתן הטיפול. לנשים ההרות אשר להן רפלקס הקאה מוגבר מומלץ לא לזנוח את הטיפול בחניכיים ובשיניים ע"י צחצוח נכון ושימוש בחוט דנטלי אלא ללמוד לנשום דרך האף ובכך להקטין את רפלקס ההקאה. לסיכום בכדי להצליח לעבור את תקופת ההריון בשלום חשוב להקפיד יותר על היגיינת הפה ולא לוותר על ביקור אצל רופא השיניים והשיננית.

לפגישת ייעוץ, אנא מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם!

תפריט ראשי

דילוג לתוכן